جستجو
    جستجوی پيشرفته  
صفحه اصلی
 
  
 
 
کتاب صوتی آه بر اساس ترجمه نفس المهموم
 
 
 
 
 
ضرورت وحدت بین مسلمین و دوری از پیوند با کفار از نظر قرآن
466
 
 
Tahoor_invitation

قرآن در آیه 73 سوره انفال می فرماید: «والذین کفروا بعضهم اولیاء بعض»؛ اما کافران خودشان با یکدیگر پیوند دارند. همانطور که بعضی از مفسرین مخصوصا علامه طباطبائی در تفسیر " المیزان " می فرمایند، قرآن کریم در اینجا نمی خواهد تکلیف برای کفار تعیین کند. کفار که تابع دستور اسلام نیستند. می خواهد بگوید بین خود آنها ولایت هم پیمانی و همکاری وجود دارد، شما جزو آنها نشوید. آنوقت می بینیم که قرآن در اینجا چه تهدیدی می کند: «الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر» اگر این ترک ولاء کفار را در میان خودتان حفظ نکنید فتنه و فساد بزرگی در روی زمین پیدا می شود.

ما مسلمانها نشسته ایم چشمهای خودمان را بسته ایم، پیوسته می گوئیم چرا ما مسلمانها این جور شکست خورده هستیم؟ چرا ما مسلمانها ذلیل هستیم؟ خیال می کنیم همین قدر که ما اذان و اقامه گفتیم و نماز خواندیم دیگر مسلمانیمان کامل است، ما که اشهدان لا اله الا الله و اشهدان محمدا رسول الله می گوئیم بنابراین مسلمان کامل هستیم. در حالی که اسلام یک دستورهای دیگری هم دارد. از مهمترین دستورهای اسلام همین دستور روابط خاص اجتماعی میان ما مسلمین است، همین که می گوید اگر نکنید اوضاع خیلی خراب است. ما نکردیم اوضاع هم خراب است.
این خیلی واضح است: به اندازه ای که ما مسلمین خودمان علیه یکدیگر فعالیت می کنیم دشمنان ما علیه ما فعالیت نمی کنند. چندی پیش دیدم یک آقای محترمی اظهار ناراحتی می کرد که فلان شخص گفته است هیچ فرق نمی کند که فلسطینیها اسرائیلیها را بکشند یا اسرائیلیها فلسطینیها را بکشند! از یک طرف قرآن می گوید: «والذین کفروا بعضهم اولیاء بعض الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر» (انفال/73)، از طرف دیگر ما می گوئیم اسرائیل که الدالخصام مسلمین است یعنی مسلمین دشمنی عنودتر و خطرناکتر از اسرائیلی ها ندارند، هیچ فرق نمی کند که آنها فلسطینیها را بکشند و یا فلسطینیها آنها را. بعد هم می خواهیم یک ملت سعادتمند باشیم.

حدیث معروفی است در تفسیر امام عسکری (ع)، و از قدیم یادم هست. اما راجع به بعضی از آنهایی که نامشان علماست و در آخرالزمان پیدا می شوند می فرماید: «هم اضر علی ضعفاء شیعتنا من جیش یزید علی الحسین بن علی علیه السلام و اصحابه»؛ یعنی ضرر اینها بر امت اسلام از لشکر یزید بر حسین بن علی (ع) بیشتر است. واقعا هم همین طور است.

توجه قرآن به پیوند های بین خویشاوندان
در آیه 75 سوره انفال آمده: «و اولوا الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله ان الله بکل شیء علیم؛ و در کتاب خدا خویشاوندان (در ارث)، بعضی شان بر دیگری اولویت دارند (و) خدا به هر چیزی داناست». چون در آیات قرآن کریم، زیاد از نزدیک بودن مؤمنین به یکدیگر سخن رفته است، از اینکه اینها نزدیکترین افراد به یکدیگر هستند، و به اصطلاح صحبت از پیوند روحی و معنوی است، مخصوصا با توجه به این که تواریخ می گویند پیغمبر اکرم برای یک مدت موقت ارث هم در میان آنها برقرار کرد، برای اینکه مسلمین خیال نکنند که پیوند جسمانی به کلی بی اثر است، هر چه هست پیوند معنوی است و بنابراین در مسئله ارث که انتقال مال و ثروت است، مال و ثروت فقط به برادران مسلمان می رسد نه به خویشاوندان نسبی و سببی، قرآن می گوید: «اولوا الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله» لکن خویشاوندان به یکدیگر اولویت دارند. یعنی در مسئله ارث، باز آنچه حاکم است خویشاوندی است نه چیز دیگر. «ان الله بکل شیء علیم» خدا به همه چیز دانا و آگاه است.

 
 
 
 

علل خطرناک بودن علمای فاسق

 
 
 
 
کتاب آشنایی با قرآن 3 صفحه 199-196
 
 
 
 
 
   
 
اصول عقاید > نبوت > ادیان الهی > اسلام > قرآن > معارف در قرآن > باورها در قرآن
 
اصول عقاید > نبوت > ادیان الهی > اسلام > قرآن > معارف در قرآن
 
فرهنگ و علوم انسانی > سیاست
 
 
 
کتاب آشنایی با قرآن 3 صفحه 199-196
   
 
 
 
کاربر گرامی، این بخش اختصاص دارد به نظر شما درباره موضوع مطرح شده، در صورتی که نیاز به سئوال یا بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مربوطه را دارید، از طریق سایت کاربران (my.tahoor.com) اقدام نمایید.
 
 
   
 
 
 
طهور قرآن | دایره المعارف طهور | کتابخانه طهور | پادکست طهور | اعلام | کتاب شناسی | سایت ٥ روز | طهور فرانسه
 
کلیه حقوق متعلق است به موسسه فرهنگی جام طهور