جستجو
    جستجوی پيشرفته  
صفحه اصلی
 
  
 
 
کتاب صوتی آه بر اساس ترجمه نفس المهموم
 
 
 
 
 
جلباب در لغت و تفسیر
5,055
 
 
Tahoor_invitation

در المنجد می نویسد: " الجلباب: القمیص او الثوب الواسع " (جلباب یعنی پیراهن یا لباس گشاد است). در مفردات راغب که کتاب دقیق و معتبری است و مخصوص شرح لغتهای قرآن کریم نگاشته شده است می گوید: " الجلابیب: القمص و الخمر " (یعنی پیراهن و روسری). قاموس می گوید: " و الجلباب کسرداب و سنمار: القمیص و ثوب واسع للمرأه دون الملحفة او ما تغطی به ثیابها من فوق کالملحفة، او هو الخمار؛ یعنی جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ کوچکتر از ملحفه. و یا خود ملحفه (چادر مانند) که زن به وسیله آن تمام جامه های خویش را می پوشد، یا چارقد ". در لسان العرب می نویسد: " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها؛ یعنی جلباب جامه ای است از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر. زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند ". عبارت " کشاف " نیز قریب به همین است. و در تفسیر مجمع البیان آنجا که لغت را معنی می کند می گوید: " الجلباب خمار المرأه الذی یغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة؛ یعنی جلباب عبارت است از روسری ای که در موقع خروج از منزل به کار برده می شود و سر و صورت را با آن می پوشانند ". ولی ضمن تفسیر آیه می گوید: " ای قل لهولاء فلیسترن موضع الجیب بالجلباب و هو الملائة التی تشتمل بها المرأه؛ یعنی مقصود اینست که با روپوشی که زن به خود می گیرد محل گریبان را بپوشاند ". بعد می گوید: " و گفته شده است که جلباب همان چارقد است و مقصود آیه اینست که زنان آزاد در وقت بیرون رفتن پیشانیها و سرها را بپوشانند ".

چنانکه ملاحظه می فرمائید معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نیست. آنچه صحیحتر به نظر می رسد اینست که در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می شده است، ولی غالبا در مورد روسریهائی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچکتر بوده است به کار می رفته است. ضمنا معلوم می شود دو نوع روسری برای زنان معمول بوده است: یک نوع روسریهای کوچک که آنها را خمار یا مقنعه می نامیده اند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده می کرده اند. نوع دیگر روسریهای بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده است.
این معنی با روایاتی که در آنها لفظ جلباب ذکر شده است نیز سازگار است، مانند روایت عبیدالله حلبی که در تفسیر آیه 61 سوره نور نقل کردیم. مضمونش این بود که در مورد زنان سالخورده جایز است خمار و جلباب را کنار بگذارند و نگاه به موی آنها مانعی ندارد. از این جمله فهمیده می شود که جلباب وسیله پوشانیدن موی سر بوده است. همچنین در روایات دیگر در کافی (کافی جلد 5، صفحه 522) در تفسیر همان آیه وارد شده است که حضرت صادق علیه السلام می فرماید: "«الخمار و الجلباب اذا کانت المرأه مسنة»؛ یعنی وقتی زن سالخورده ای باشد جایز است چارقد و روسری را زمین بگذارد." بنابراین مقصود از نزدیک ساختن جلباب، پوشیدن با آن می باشد، یعنی وقتی می خواهند از خانه بیرون بروند روسری بزرگ خود را با خود بردارند.

البته معنی لغوی نزدیک ساختن چیزی، پوشانیدن با آن نیست بلکه از مورد، چنین استفاده می شود. وقتی که به زن بگویند جامه ات را به خود نزدیک کن مقصود اینست که آن را رها نکن، آنرا جمع و جور کن، آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نکن و خود را با آن بپوشان. استفاده زنان از روپوشهای بزرگ که بر سر می افکنده اند دو جور بوده است: یک نوع صرفا جنبه تشریفاتی و اسمی داشته است همچنانکه در عصر حاضر بعضی بانوان چادری را می بینیم که چادر داشتن آنها صرفا جنبه تشریفاتی دارد. با چادر هیچ جای بدن خود را نمی پوشانند، آنرا رها می کنند. وضع چادر سرکردنشان نشان می دهد که اهل پرهیز از معاشرت با مردان بیگانه نیستند و از اینکه مورد بهره برداری چشمها قرار بگیرند ابا و امتناعی ندارند. نوع دیگر برعکس بوده و هست: زن چنان با مراقبت جامه های خود را به خود می گیرد و آنرا رها نمی کند که نشان می دهد اهل عفاف و حفاظ است. خودبخود دورباشی ایجاد می کند و ناپاکدلان را مأیوس می سازد. بعدا خواهیم گفت که تعلیلی که در ذیل جمله آمده است مؤید همین معنی است.

 
 
 
 

حریم عفاف

 
 
 
 
مسئله حجاب، صفحه 161-158
 
 
 
 
 
   
 
فرهنگ و علوم انسانی > تاریخ > تاریخ اسلام
 
اعلام > شخصیت ها > معصومین > چهارده معصوم > امام صادق(ع) > احادیث
 
اصول عقاید > نبوت > ادیان الهی > اسلام
 
 
 
مسئله حجاب، صفحه 161-158
 
آیا کسی که چادر به سر میکند، جایز است که آرایش کند و به کوچه و خیابان برود.

پنجشنبه 25 مهر
محمد

نظر کارشناس:
کاربرگرامی ارایش زن برای نامحرم حرام است خواه چادری باشد یا نباشد.
 
شاید پوشیدن چادر مردان را بیشتر کنجکاو کند مانند چیزی که از ان به سختی محافظت میشود وبقیه را کنجکاو می کند که بدانند ان چیست همچنین در کشور های خارجی بانداشتن حجاب برای همه عادی شده وهیچ مشکلی ندارند وچرا مرد هاحجاب ندارند درحالی که یک مرد روحانی کاملا خود را می پوشاند

يكشنبه 10 شهريور
مینا

نظر کارشناس:
کاربرگرامی این که مردان کنجکاو می شوند دلیل جایزبودن بی حجابی نیست والبته چادر فقط گزینه ی انحصاری پوشش خوب نیست .و مردان نیز باید مراعات نوع پوشش مناسب راداشته باشند.موفق باشید.
 
سلام در آیه شریفه ذکر شده است که زنان جلباب را به خاطر اینکه از آزار مسون بمانند بپوشند آیا در کشور های غیر مسلمان که نداشتن حجاب باعث آزار نمی شود بلکه ممکن است گذاشتن حجاب باعث آزار شود باز هم این آیه مصداق دارد؟

يكشنبه 19 خرداد
ایمان

نظر کارشناس:
کاربر گرامی با سلام در ایه ی 50 سوره ی احزاب به این موضوع تصریح شده است ولی این به این معنی نیست که حکمت ومصلحت وجوب پوشش وحجاب برای زن فقط این باشد که اگر نشد حجاب واجب نباشد .بلکه این فقط بخشی از حکمت وجوب حجاب است .پذیرش دستور ات خداوند متعال لازم است هر چند به تمام مصالح وحکمت هایش پی نبریم .موفق باشید ان شا الله .
 
وقتی رنگ سیاه در اسلام مکروه است چرا چادر رنگ مشکی در ایران دارد در حالی که به رنگهایی چون زرد و سبز و سرخ پیامبران بیشتر تاکید کرده اند

دوشنبه 06 شهريور
سهیلا

نظر کارشناس:
کاربر گرامی درخصوص چادر وعبا رنگ سیاه استثنا شده است .
 
آیا خانمهایی که مانتوئی هستند و حجاب خود را با روسری یا مقنعه حفظ میکنند و مانتوشان هم تنگ نیست به نحوی که به باسن و یا سینه شان بچسبد مرتکب گناه میشوند؟

پنجشنبه 18 خرداد
ستاری

نظر کارشناس:
کاربر گرامی هر کسی خودش بهتر از دیگران متوجه می شود که ایا واقعا به حجاب واقعی و مورد رضایت خدا و دین وعقل و عرف پایبند است یا نه ؟ به نظر می رسد که پوشیدن مقنعه و مانتو و لباس گشاد و غیر محرک وغیر مهیج می تواند مصداق خوب حجاب باشد . موفق باشید .
 
آیا اگر زنی حجاب را رعایت نکرد، باید او را مجازا کرد؟ طبق کدام آیه ی قرا«؟

جمعه 06 خرداد
زهرا
   
 
 
 
کاربر گرامی، این بخش اختصاص دارد به نظر شما درباره موضوع مطرح شده، در صورتی که نیاز به سئوال یا بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مربوطه را دارید، از طریق سایت کاربران (my.tahoor.com) اقدام نمایید.
 
 
   
 
 
 
طهور قرآن | دایره المعارف طهور | کتابخانه طهور | پادکست طهور | اعلام | کتاب شناسی | سایت ٥ روز | طهور فرانسه
 
کلیه حقوق متعلق است به موسسه فرهنگی جام طهور