جستجو
    جستجوی پيشرفته  
صفحه اصلی
 
  
 
 
کتاب صوتی آه بر اساس ترجمه نفس المهموم
 
 
 
 
 
سرنوشت انسان از مرگ تا قیامت از نظر اسلام
1,939
 
 
Tahoor_invitation

آنچه می میرد تن است نه روان
از نظر اسلام، انسان آفریده ای است که از تن و روان (روح و بدن) تشکیل یافته است. تن انسان، خود یکی از ترکیبات ماده و محکوم قوانین می باشد، یعنی حجم و وزن دارد و زندگانی او در زمان و مکانی است و از سرما و گرما و غیر آن ها متاثر می شود و تدریجا کهنه (پیر) و فرسوده می گردد و بالاخره، چنان که روزی به امر خدای متعال پیدایش یافته، روزی نیز تجزیه شده، از بین می رود. ولی روان، مادی نیست و هیچ یک از خاصیت های نام برده ماده را ندارد، بلکه صفت علم و احساس و فکر و اراده و صفات دیگر روحی – مانند مهر و کینه و شادی و اندوه و بیم و امید و مانند آن ها- از آن اوست و چنان که روان، خاصیت های نام برده ماده را ندارد، صفات روحی نیز از این خاصیت ها دورند، بلکه قلب و مغز (و) سایر اجزای بدن در فعالیت های بی شمار خود، فرمان بردار روان و صفات روانی می باشد و هیچ یک از اجزای بدن را به عنوان مرکز فرماندهی نمی توان تعیین کرد.

خدای متعال می فرماید: «ولقد خلقنا الانسان من سلالة من طین * ثم جعلناه نطفة فی قرار مکین * ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظما فکسونا العظام لحما ثم انشأناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین ؛ ما برای نخستین بار انسان را از ماده ای که از گل گرفته شده بود، ساختیم، پس از آن، او را نطفه ای قرار دادیم که در جایگاه آرامی قرار می گیرد، پس از آن، نطفه را به صورت قطعه خونی در آوردیم و سپس آن را مانند گوشت جویده شده (مضغه) ساختیم و از مضغه، استخوان ها را خلق کردیم و بر استخوان ها، گوشت پوشانیدیم (صورت بدن را درست کردیم) پس از آن، او را آفرینش اساسی و بی سابقه دیگری دادیم» (سوره مومنون آیه 12 تا 14).

معنی مرگ از نظر اسلام
روی اصل نام برده، معنی مرگ از نظر اسلام نه این است که انسان هیچ و نابود شود، بلکه این است که روان انسان که فناناپذیر است، علاقه و رابطه خود را از تن قطع کند و در نتیجه، تن از بین برود و روان، بدون تن، به زندگی خود ادامه دهد. خدای متعال می فرماید: «وقالوا اءذا ضللنا فی الارض أءنا لفی خلق جدید بل هم بلقاء ربهم کافرون * قل یتوفاکم ملک الموت الذی و کل بکم ؛ منکرین معاد می گویند: چگونه می شود که پس از این می میریم و بدن های ما در زمین متلاشی شده، گم می شود، دوباره با آفرینش تازه ای موجود شویم؟ در پاسخ آنان بگو: فرشته مرگ که به شما موکل است، شما را از تن ها دریافت می دارد» (سوره سجده آیه 10 و 11)، و متلاشی شدن تن ها، شما را نابود نمی کند. پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: شما نابود نمی گردید، بلکه از خانه ای به خانه دیگر منتقل می شوید.

برزخ
اسلام معتقد است که انسان پس از مردن به طرز خاصی زنده می باشد، اگر نیکوکار است، از نعمت و سعادت برخوردار و اگر بدکار است، معذب خواهد بود و هنگامی که قیامت برپا شود، برای حساب عمومی حاضر می شوند. عالمی که انسان، پس ازمرگ تا روز قیامت در آن زندگی می کند برزخ نامیده می شود. خدای متعال می فرماید: «و من ورآئهم برزخ الی یوم یبعثون؛ به دنبال مردم، پس از مرگ تا روز قیامت، برزخ است» (سوره مومنون آیه 100) و نیز می فرماید: «ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموتا بل احیاء عند ربهم یرزقون؛ چنین مپندار که کشتگان راه خدا، مرده و نابود می شوند، بلکه آنان زنده هستند و پیش خدای خود، روزی می خورند» (سوره آل عمران آیه 169).

 
 
 
 

مرگ، برزخ و قیامت از نظر قرآن

 
 
 
 
کتاب اصول عقاید و دستورات دینی 1 - 4 صفحه 215 تا 217
 
 
 
 
 
   
 
اصول عقاید > معاد > مرگ
 
اصول عقاید > معاد > قیامت
 
 
 
کتاب اصول عقاید و دستورات دینی 1 - 4 صفحه 215 تا 217
 
هیج شک وتردید درایات قران نیست

سه شنبه 09 تير
اسد
   
 
 
 
کاربر گرامی، این بخش اختصاص دارد به نظر شما درباره موضوع مطرح شده، در صورتی که نیاز به سئوال یا بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مربوطه را دارید، از طریق سایت کاربران (my.tahoor.com) اقدام نمایید.
 
 
   
 
 
 
طهور قرآن | دایره المعارف طهور | کتابخانه طهور | پادکست طهور | اعلام | کتاب شناسی | سایت ٥ روز | طهور فرانسه
 
کلیه حقوق متعلق است به موسسه فرهنگی جام طهور